العربية English

דף הבית >> השתלמויות בחו"ל >> משתלמים מישראל מספרים >> דו"ח השתלמות בשבדיה 2011

דו"ח השתלמות בשבדיה 2011

שבתי משבדיה. חלום של שנים שהמתין מעל שנה, התגשם.
ידעתי רבות על שבדיה בהיותי ילידת שבדיה ובעלת משפחה שם. אך שום דבר לא הכין אותי להכרת האנשים הנפלאים שארחו אותי, חברי CIF  שבדיה. אלו אנשים חמים, פתוחים, תמימי דרך ומארחים מקסימים.

Stockholm- Introduction week

הגעתי לשטוקהולם ב-28.4 שם המתינה לי איירין חברת cif ומשם נסענו להוסטל בו בילינו כמה ימים, כל הקבוצה  המונה 9 איש מגאנה, הודו, ארגנטינה, אסטוניה, רומניה, טורקיה וישראל.
השהות הייתה בשני חדרים בהוסטל, במיטות קומתיים, האחד לגברים והשני לנשים, חדר אמבטיה אחד ובו אסלה, כיור ו-3 מקלחות משותף לנשים ולגברים כאחד.

למרות התנאים הקשים, מיד מהרגע הראשון התגבשה הקבוצה ושררה אווירה של חברות ואהבה בין כולם. ממש כמו משפחה. אני מדגישה זאת כי קרתה שם דינאמיקה נדירה של אווירה מאד חיובית ובריאה וחיבור מיידי וחזק.

נפגשנו בבוקר למחרת להצגת תחומי העבודה שלנו בארץ ואת סוף השבוע בילינו בסיורים בעיר ובילויים בערב בארוחה משותפת עם המארחים ובמסיבת תחילת האביב עם הקהילה המקומית, מופע שצוין  במדורות וזיקוקין.

חולקנו למשפחות מארחות, קראנו להם "משפחות האומנה שלנו". אני שובצתי אצל עובדת סוציאלית, אישה החיה בגפה, בפרבר דרומי של שטוקהולם. שהיתי בביתה שבועיים בהם נוצרו קשרים מאד אישיים וחמים.

ביום שני, התחלנו את התכנית התיאורטית. במהלך השבועיים הבאים ביקרנו  במסגרות שונות ומגוונות, שתרמו לנו להבנת  מערכת הרווחה בעיר על כל שלוחותיה.
מדי יום נפגשנו בתחנת הרכבת המרכזית בעיר, שם המתינה לנו מדי יום חברת ארגון אחרת שליוותה אותנו למסגרות השונות.

בכל מקום התקבלנו בחום ובקבלת פנים לבבית. הארגונים והמסגרות היו מוכנים עם מצגות, התייחסו בכובד ראש וברצינות רבה להצגת עבודתם ואנו הערכנו זאת מאד.

שלב זה של סיור הקבוצה כולה, אופיין במגוון רב של מסגרות שלמעשה היה חתך של תחום המומחיות של כל אחד ואחת מאיתנו. וכך יכולנו להתרשם ממגוון רב של תחומים.

בין לבין, דאגו מארחינו להראות לנו את העיר על נפלאותיה ויופייה. הסיורים כללו את הפרלמנט, בית העירייה, ארמון המלך ועוד. בערבים שבנו לבתי מארחנו שם בילינו עימם או נלקחנו לבילויי ערב, כל אחד לפי רצון המארחים.

בסוף השבוע בילינו עם המארחים, כל אחד לפי הזמנת מארחיו. אני יצאתי לשיט בארכיפלג לאי, שם בילינו את אחה"צ של יום ראשון.

ביום שישי בתום שבוע, התכנסנו למסיבה משותפת עם המארחים ובני משפחותיהם. קצר הנייר מלתאר את האווירה המקסימה והשמחה ששררה במסיבה זו. היו באולם כ-40 איש, ישבנו סביב שולחנות כשחברי המשלחת והמארחים מעורבים אלו באלו. שולחן התקרובת קרס ממגוון תבשילים אותם הכינו הן המארחים והן אנו חברי המשלחת. כל אחד טרח ובישל ממטעמי ארצו. כך גם מארחינו. ובכל מנה היו סדורים דגלי הארץ ושלטים על מהות ושמות המאכלים.
שרנו, רקדנו, סיפרנו בדיחות ואנקדוטות על ארצותינו והאווירה הייתה חמה, שמחה ומיוחדת. ממש קשה היה להיפרד אלו מאלו.

בתום השבועיים, נסענו לעיר בה הוצבנו לתכנית המקצועית. אני נסעתי לקרלסטד.

Karlstad-Field placement

הגעתי לקרלסטד ב-14.5, שבת בצהריים. בתחנת הרכבת המתינה לי הקואורדינטורית Lena   עם שלט הנושא את שמי ולקחה אותי למשפחה המארחת שלי.

היא עובדת סוציאלית והוא מורה בבי"ס לנוער מנותק. זוג מקסים וחם, המתגורר בפרבר מרוחק מעט מהעיר. התקבלתי בחום רב, בחיבוקים וגיל. ביליתי איתם את סוף השבוע בהליכות ביער, ביקור בבית הקיץ שלהם על שפת אגם ועוד. בילינו בשיחות ממושכות, נסענו לבקר את אמה של המארחת שלי, רכבנו על אופניים ואף הצטרפתי אליה למסיבת חברות. האווירה הייתה כל כך טובה שנשארנו עד חצות, בהנאה וצחוקים וסיפורים של כולם לתוך הלילה.

ביום ב', נסעתי למקום בו הוצבתי, Familjehuset (family house).
בבואי ציפה לי שלט  Welcome Ety ודגלי ישראל ושבדיה על השולחן. מאד מאד התרגשתי. קבלת הפנים של כל צוות הבית הייתה חמה ולבבית. כולם רצו לשמוע עלי ועל הארץ. קיבלתי מפתח של הבית ובין רגע הייתי חלק מהצוות. Lena המארחת הזמינה אותי להשתמש בחדרה כשלי. ואכן כך הרגשתי במהלך השבועיים הבאים.

אורגנה לי תכנית שכללה פגישות עם כל אחד ואחת מצוות הארגון. בפגישות אלו נוצר דיאלוג מאד מעניין  והפריה הדדית על נושאים מקצועיים ודילמות משותפות.

בחלק מהמקומות נוצרו קשרים מאד חמים, מעניינים ואישיים ואף יצאנו לסעוד ביחד.
באחד מהימים, הצגתי מצגת על עבודתי וסיפרתי על ישראל.

בימים אחרים אורגנו לי סיורים במסגרות מחוץ ל- Family house שהיו מעניינים ומרתקים . גם בביקורים אלו הייתה הסקרנות רבה לגבי ישראל ומצאתי עצמי מסבירה רבות על הארץ, אורחות החיים וכמובן על עבודתי המקצועית ,כשבכל מקום נוצר דיאלוג מקצועי אמיתי ומפרה.

במהלך שבועיים אלו הגעתי באופן עצמאי לכל מקום, בתחבורה ציבורית. משם חזרתי לבית מארחיי, גם כן עצמאית בתחבורה ציבורית. בצהריים יצאתי לסעוד במרכז העיר ולפעמים ביחד עם אחד ממארחיי. יום העבודה הסתיים בשעה 5.00 ושבתי לבית מארחיי לארוחת ערב משותפת.
באחד מימות השבוע נערך יום גיבוש למחלקה ואני הוזמנתי לבלות ביחד איתם.

בשבת השנייה, עברתי לבית מארחיי השני. זוג עובדים סוציאליים, המתגוררים בפרבר קטן בפאתי קרלסטד. גם כאן התקבלתי בחום ואהבה ונוצר קליק מיידי וחם, כמו במשפחה הקודמת. בילינו שעות בשיחות, אף שיחות נפש, עד לשעות הלילה המאוחרות. סעדנו ביחד, בישלנו ביחד, חגגנו יום הולדת למארחת שלי כשכל משפחתה המורחבת מוזמנת. בסופשבוע טיילנו ביערות, ביקרנו במוזיאונים ובמקומות שונים בעיר ובאגם שעל שפתו שוכנת העיר. זהו האגם הגדול ביותר בשבדיה.

בסוף השבוע נערכה לכבודי מסיבת פרידה בביתה של Lena . הכנתי "קינוח ישראלי"... קערת ענק של סלט פירות, לתוכו תקעתי את דגלוני ישראל הקטנים. המנה נחלה הצלחה רבה ונטרפה במהרה ע"י 20 שבדים כמהים לפירות...

לא ניתן לתאר במילים את המסיבה המקסימה והחמה הזו. כל מארחיי ובני זוגם התאספו לארוחת גורמה עליה שקדו. על השולחן התנוססו דגלי ישראל ושבדיה ובלבבות שררה אהבה רבה. הם שרו לי שירים בשבדית, שיחקנו משחקי חברה וקיבלתי פידבק מכל אחד ואחת. התרגשתי עד מאד מהמילים החמות והמפרגנות. כמובן שגם אני נשאתי דברים וסיכמתי את שהותי עימם.
נפרדנו בחצות! כשהמסיבה החלה בשעה 18.00!

Eskilstuna- evaluation

למחרת נפרדתי מהמארחים ויצאתי ברכבת למקום המפגש הקבוצתי המסכם: Eskilstuna. עיירה קטנה כ-50 ק"מ משטוקהולם. שם מתגוררת Birgit הנשיאה. שוכנו בהוסטל סמוך ובמשך יומיים שהינו וסעדנו בביתה, ולנו בהוסטל. את כל הארוחות בישל בעלה המקסים והמוכשר.
ביומיים אלו ערכנו שיחת הערכה הדדית, כל אחד סיפר על קורותיו בעיר אליה נסע ומילאנו טפסי הערכה וסיכום.

גם פגישה זו הייתה טירוף של שמחה והתפוצצות של חום ואהבה בין חברי המשלחת. הייתה שמחה רבה להיפגש שוב. הוחלפו חוויות, צילומים, סיפורים ובדיחות.
הפרידה מהחברים הייתה ממש קשה. נקשרנו בלב ונפש. כך גם למארחינו החמים והם אלינו.

לסיכום

היו אלו 5 שבועות של שכרון חושים.מעולם לא חוויתי חוויה כה אינטנסיבית של אורח חיים אחר, אירוח חם ונדיב, מקצועיות, קשרי אנוש בינלאומיים וניתוק מטרדות וחיי היומיום שלי.
אני מודה לך עדנה אישית ול- CIF  ישראל על ההזדמנות המיוחדת ונדירה הזו, על החוויה הבלתי שגרתית של פעם בחיים, של מפגש חוצה ארצות ותרבויות. הן של הארץ המארחת, הן של חברי המשלחת שהגיעו מארצות מרתקות והיו אנשים מרתקים בזכות עצמם.
תודה על האמון. אני מקווה שייצגתי את הארגון ואת ארצי ומקצועי על הצד הטוב ביותר.

תודה מקרב לב על ההזדמנות שניתנה לי.